Mobilens påverkan på undervisning

Mobilen i klassrummet kan både vara en distraktion och en hjälp för eleverna. Vissa lärare ser mobilen som ett störande moment som kan påverka elevernas uppmärksamhet och inlärning negativt, medan andra menar att mobilen faktiskt kan användas som en pedagogisk resurs och hjälpmedel i undervisningen.  

Frågan om hur mobiler förekommer i klassrummet har ställts till elever på skolan som kommer med varierade åsikter. 

  • ”Mobilen är ofta en distraktion vilken kan försämra eller hindra prestationen på lektionen.” 
  • ”När jag känner en notifikation i fickan tappar jag ofta fokuset och förlorar koncentrationen.” 
  • ”När datorn har lagt av är mobilen ofta ett smidigt alternativ som miniräknare eller informationskälla.” 

Eleverna behöver förstå hur mobilen kan användas på ett produktivt sätt, samtidigt som de också behöver lära sig att hantera sin mobil användning på ett ansvarsfullt sätt. För lärarna är det viktigt att hitta rätt balans mellan att använda teknologi som ett pedagogiskt verktyg och att se till att eleverna är aktiva och engagerade under lektionerna. 

Du gillar kanske också...

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *